Постинг
09.03.2010 00:10 -
Ултравиолетова светлина вади на бял свят забравени фрески на Джото
Италиански учени успяха да преоткрият оригиналните фрески на предренесансовия художник Джото в капела "Перуци" към катедралата "Санта Кроче" във Флоренция, скрити за публиката от векове, предаде "Ройтерс". За целта те са използвали ултравиолетови лъчи. "Открихме един таен Джото", казва Изабела Лапи Балерини, директор на флорентинската "Опифицио делле Пиетре Дуре", една от най-престижните лаборатории за реставрации в света.
Миналата година десетина изследователи и реставратори дали ход на амбициозен проект по "неинвазивна диагностика", за да установят реалното състояние на високата 12 м капела, изографисана от Джото около 1320 г. Целта на изследването, частично финансирано от фондация "Гети" в Лос Анджелис, било да събере информация за това какво има по стените на капелата с обща площ 170 кв.м, която впоследствие да бъде използвана като своеобразна пътна карта за бъдеща реставрация.
По време на проекта, продължил четири месеца, реставраторите забелязали, че когато осветявали фреските с ултравиолетова светлина, се виждали детайли, неуловими с просто око. "Беше истински вълнуващо", казва Сесилия Фрозинини, координатор на проекта, изучавала сцените от живота на Йоан Кръстител и Йоан Евангелист. "Знаехме, че можем да получим някои много интересни резултати, но когато погледнахме през ултравиолетова светлина, всички стари фрески, повредени при предишните реставрации възкръснаха за нов живот", допълва тя.
Изкуствоведите са на мнение, че фреските на Джото в капелата са оказали сериозно влияние върху Микеланджело, роден близо 140 години след смъртта на Джото и изрисувал Сикстинската капела в началото на XVI век. Изследователите днес виждат чрез ултравиолета това, което Микеланджело е видял с просто око. "Сцените са триизмерни, виждаме всички ефекти, създадени чрез техниката на светлосянката, казва Фрозинини. Телата под дрехите са триизмерни, можем да видим гънките под облеклата, израженията на лицата."
Капела "Перуци" е обезсмъртена в романа "Стая с изглед" на Едуард Морган Форстър в сцената, в която Джордж Емерсън показва фреските на Джото на младата Люси Ханичърч, негова бъдеща съпруга. "Бих желала да видя фреските на Джото, ако ми покажеш къде са те", казва Люси. Със скромно задоволство той я повел към капела "Перуци", разказва Форстър.
Поръчана от благородническия род Перуци, капелата променя драматично вътрешния си вид в началото на XVIII век, когато е варосана, за да променен дизайнът й. През 1840 г. реставратори премахнали бялата боя, но го сторили не особено внимателно. Те си служили с техники, типични за тяхното време – метални инструменти и груби разтворители, което повредило и останалите под бялата боя фрески. Нещо повече, реставраторите от XIX век дорисували повредените фрески на Джото по начин, който те смятали за правилен и така донякъде променили оригиналите. През 1958 г. била проведена нова реставрация, която отстранила направеното през XIX век и оставила по стените само остатъците от оригиналите на Джото.
Сцените от капела "Перуци", макар и наричани фрески, всъщност са рисувани с нетипичната за Джото техника "секо", или върху суха стена за разлика от творбите му в прочутата капела "Барди" също към "Санта Кроче" или в катедралата в Асизи. Джото изписал капелата в края на живота си, когато според експерти започнал да залага на различни техники. "Това му позволило да постигне по-богата цветова гама, но пък с течение на времето рисунките ставали все по-крехки", казва Фрозинини.
Дори и след реставрацията през 1958 г. фреските останали "бледи и анемични" като пациент, който така и не е оздравял, посочват експертите. Това обаче се променя под ултравиолетовата светлина. В сцената, в която Бог приема Йоан Евангелист в рая, бръчките по челото на Йоан, космите по брадата му, бялото на очите му и благият поглед на посрещащия го Господ се виждат съвсем ясно. За съжаление те не могат да бъдат възстановени, а ако бъдат постоянно облъчвани с ултравиолет, ще бъдат окончателно унищожени.
"Единственият начин шедьоврите да бъдат представени на масовата публика е виртуален – посредством създаване на компютърно копие на капелата, казва Фрозинини. Наясно съм, че е невъзможно да споделим откритието си с всички. Надявам се, че ще наберем средства, за да реализираме пълна утравиолетова карта на капелата и така да я покажем на обществеността."
източник:дневник.бг
Ултравиолетова светлина вади на бял свят забравени фрески на Джото
Миналата година десетина изследователи и реставратори дали ход на амбициозен проект по "неинвазивна диагностика", за да установят реалното състояние на високата 12 м капела, изографисана от Джото около 1320 г. Целта на изследването, частично финансирано от фондация "Гети" в Лос Анджелис, било да събере информация за това какво има по стените на капелата с обща площ 170 кв.м, която впоследствие да бъде използвана като своеобразна пътна карта за бъдеща реставрация.
По време на проекта, продължил четири месеца, реставраторите забелязали, че когато осветявали фреските с ултравиолетова светлина, се виждали детайли, неуловими с просто око. "Беше истински вълнуващо", казва Сесилия Фрозинини, координатор на проекта, изучавала сцените от живота на Йоан Кръстител и Йоан Евангелист. "Знаехме, че можем да получим някои много интересни резултати, но когато погледнахме през ултравиолетова светлина, всички стари фрески, повредени при предишните реставрации възкръснаха за нов живот", допълва тя.
Изкуствоведите са на мнение, че фреските на Джото в капелата са оказали сериозно влияние върху Микеланджело, роден близо 140 години след смъртта на Джото и изрисувал Сикстинската капела в началото на XVI век. Изследователите днес виждат чрез ултравиолета това, което Микеланджело е видял с просто око. "Сцените са триизмерни, виждаме всички ефекти, създадени чрез техниката на светлосянката, казва Фрозинини. Телата под дрехите са триизмерни, можем да видим гънките под облеклата, израженията на лицата."
Капела "Перуци" е обезсмъртена в романа "Стая с изглед" на Едуард Морган Форстър в сцената, в която Джордж Емерсън показва фреските на Джото на младата Люси Ханичърч, негова бъдеща съпруга. "Бих желала да видя фреските на Джото, ако ми покажеш къде са те", казва Люси. Със скромно задоволство той я повел към капела "Перуци", разказва Форстър.
Поръчана от благородническия род Перуци, капелата променя драматично вътрешния си вид в началото на XVIII век, когато е варосана, за да променен дизайнът й. През 1840 г. реставратори премахнали бялата боя, но го сторили не особено внимателно. Те си служили с техники, типични за тяхното време – метални инструменти и груби разтворители, което повредило и останалите под бялата боя фрески. Нещо повече, реставраторите от XIX век дорисували повредените фрески на Джото по начин, който те смятали за правилен и така донякъде променили оригиналите. През 1958 г. била проведена нова реставрация, която отстранила направеното през XIX век и оставила по стените само остатъците от оригиналите на Джото.
Сцените от капела "Перуци", макар и наричани фрески, всъщност са рисувани с нетипичната за Джото техника "секо", или върху суха стена за разлика от творбите му в прочутата капела "Барди" също към "Санта Кроче" или в катедралата в Асизи. Джото изписал капелата в края на живота си, когато според експерти започнал да залага на различни техники. "Това му позволило да постигне по-богата цветова гама, но пък с течение на времето рисунките ставали все по-крехки", казва Фрозинини.
Дори и след реставрацията през 1958 г. фреските останали "бледи и анемични" като пациент, който така и не е оздравял, посочват експертите. Това обаче се променя под ултравиолетовата светлина. В сцената, в която Бог приема Йоан Евангелист в рая, бръчките по челото на Йоан, космите по брадата му, бялото на очите му и благият поглед на посрещащия го Господ се виждат съвсем ясно. За съжаление те не могат да бъдат възстановени, а ако бъдат постоянно облъчвани с ултравиолет, ще бъдат окончателно унищожени.
"Единственият начин шедьоврите да бъдат представени на масовата публика е виртуален – посредством създаване на компютърно копие на капелата, казва Фрозинини. Наясно съм, че е невъзможно да споделим откритието си с всички. Надявам се, че ще наберем средства, за да реализираме пълна утравиолетова карта на капелата и така да я покажем на обществеността."
източник:дневник.бг
Ултравиолетова светлина вади на бял свят забравени фрески на Джото
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 9412
Блогрол
1. The New York Times
2. bloomberg
3. reuters
4. wsj
5. cnn
6. ft
7. bbc
8. Washingtonpost
9. световни статистически данни в сегашно време
10. online graphical dictionary
11. Ideas Worth Spreading
12. charlierose
13. flightaware
14. flightview
15. Worldclock
16. Online converter
17. flurrious
18. THEOI GREEK MYTHOLOGY
19. brainz
20. stumbleupon
21. mapper.nndb
22. gladwell
23. interactive map of New York city
24. google finance
25. Public Data Explorer
26. Los Angeles Times
27. propublica
28. chicagotribune
29. indexmundi
30. c-span
2. bloomberg
3. reuters
4. wsj
5. cnn
6. ft
7. bbc
8. Washingtonpost
9. световни статистически данни в сегашно време
10. online graphical dictionary
11. Ideas Worth Spreading
12. charlierose
13. flightaware
14. flightview
15. Worldclock
16. Online converter
17. flurrious
18. THEOI GREEK MYTHOLOGY
19. brainz
20. stumbleupon
21. mapper.nndb
22. gladwell
23. interactive map of New York city
24. google finance
25. Public Data Explorer
26. Los Angeles Times
27. propublica
28. chicagotribune
29. indexmundi
30. c-span