Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.05.2010 01:13 - Къде е ракията?
Автор: wallstreet Категория: Новини   
Прочетен: 4010 Коментари: 4 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Най-безшумната акция – за фалшивите бандероли, засега дава ефект

"Няма я тази ракия. От две седмици не са доставяли. Преди това носеха по едно-две кашончета, колкото да не изчезнат съвсем. Как защо? Нямат от истинските бандероли, а напоследък ги е страх да продават с фалшиви, да не ги хванат." Служителят в магазина на една от най-големите търговски вериги обяснява небрежно, докато подрежда рафтовете. Търговията с алкохол без бандерол е толкова естествена, че от нея не се притесняват и продавачите в големите магазини, от които се очаква уж да са изрядни. Какво остава за борсите на едро, селските бакалии и бидоните, с които фабриките директно зареждат хотелите например.

Нещо обаче се случва. През последните месеци големи производители на алкохолни напитки са притеснени. Складовете им редовно са обект на проверки, митничари пристигат директно в производствените фабрики. От началото на годината няколко шумни и други не толкова осветени акции доведоха до "залавянето" на десетки хиляди бутилки с фалшиви бандероли.

Затягането на контрола дава и първите, макар и малки ефекти. Някои от най-големите производители на алкохол от няколко седмици почти не зареждат търговската мрежа под предлог, че правят ремонт. Неофициално обясняват, че имат проблем с бандеролите. Тази информация потвърдиха пред "Капитал" и няколко източника от пазара.

Другият директен ефект е, че за първото тримесечие постъпленията от акцизи от алкохол са със завиден ръст от 18% спрямо същия период на миналата година. В Агенция "Митници" отдават този резултат именно на затягането на контрола, което от началото на годината са предприели заедно с полицията.

На мушката

Съмненията за работа на тъмно открай време са по посока на най-големите български производители на спиртни напитки. По-директно ги адресира и вътрешният министър Цветан Цветанов, който в интервю за "24 часа" в края на април каза: "Конфискувахме над 30 тира нелегален алкохол, като по наша информация към производството на това огромно количество имат съпричастност и производителите от големите заводи у нас."

И то е логично. От пазара на твърд алкохол 90% е местно производство. Двата най-големи производителя са винпромите "Пещера" и "Карнобат" ("Сис индустрийс"). По данни на маркетинговата агенция Euromonitor всяка от двете компании държи по над 20% от пазара. На трето място с двойно по-малък дял от 10% е ЛВК "Търговище".

И наистина, трите най-големи производителя са подложени на чести проверки, за резултатите от които от време на време се появяват и официални съобщения. Преди два месеца например Агенция "Митници" обяви, че е хванала бутилки с марките "Търговище", "Флирт", "Аляска" и "Пещера", облепени с фалшиви бандероли.

Разследващи коментираха пред "Капитал", че са засекли разминаване при един от винпромите през закупените от тях бутилки. Така например те били купили 500 хил. броя амбалаж, но в последствие са заявили бандерол само за 100 000. Останалите бутилки били изнесени, поне по документи, в Румъния. При друг от производителите пък имало силно разминаване между закупената суровина и произведения от нея спирт, който бил в пъти по-малко от нормалното.

"Капитал" изпрати подробни въпроси на винпромите в Пещера и Карнобат, но техните представители предпочетоха да не отговорят.

Защо са празни магазините

От началото на годината влезе в сила промяна в закона за акцизите, която пряко засегна дейността на алкохолните компании. Беше въведено ограничение, според което фирмите могат да поръчват едва с 15% повече бандероли от средномесечното платено количество за 12 месеца назад. По този начин компаниите, които разчитат, че при проверки ще могат да накупят бандероли и да се показват "чисти" за известно време, губят тази възможност. В момента заради засиления контрол производителите не смеят да пускат в магазините продукти с фалшив бандерол, но и не могат да си купят твърде много истински бандероли. Ето откъде се появява дефицитът.

Ако политиката остане непроменена, възстановяването ще стане постепенно и би трябвало да се усети и по събраните приходи в бюджета. Докато търговците отбелязват недостиг на продукти на "Пещера", през април компанията е увеличил платения акциз с близо 150  хил. лв. спрямо същия месец на миналата година.

По-големите разходи за акцизи ще доведат до естественото последствие - увеличение и на крайните цени. Два източника на вестника съобщиха, че "Пещера" вече е информирала големите търговци за подготвяно увеличение на цените на продуктите си. От 1 май тази година има нови цени и в "Търговище". През март компанията беше активно проверявана от ГДБОП и областната дирекция в града.

Интересното при "Сис индустрийс" е, че компанията е бавила зареждания през изминалите месеци, но рядко и за кратко. Източник на "Капитал" съобщи, че за първото тримесечие на тази година платеният акциз от фирмата е почти двойно по-голям от същия период на миналата година.

Дотук добре

Количествените натрупвания от мерки засега дават резултат, но все още е рано да се смята, че алкохолният бизнес е качествено изсветлен. Директорът на Агенция "Митници" Ваньо Танов коментира пред "Капитал", че за първото тримесечие има ръст на постъпленията от алкохолен акциз и той е в резултат на контролните мерки. "Но това са силови мерки и те не решават проблема", каза той.

И действително е така. Пращането на непрестанни проверки по складове и фабрики могат да констатират еднократно нарушение, да предизвикат изземване на алкохол или фалшиви бандероли, но те няма да премахнат хроничното прекрачване на законите. Дори и да се пращат непрестанно митничари, които да лепят собственоръчно бандероли, няма никаква гаранция, че фалшивите книжа няма да се слагат в нощна смяна.

Още повече че около 150 млн. лева, спестявани годишно от акциз, носят твърде голям корупционен потенциал. Историята показва, че досега силата на тези пари рано или късно се е оказвала по-голяма от силата на политическата воля. Да си припомним големия скандал от пролетта на 2008 г., когато публично изтече запис от телефонен разговор между зам.-директора на тогавашната структура за борба с организираната престъпност и един от собствениците на "Пещера". Разговорът показваше как тези, които трябва да се борят срещу фалшивите бандероли, всъщност прикриват нелегалния бизнес, изкушени от материални облаги. Разкритията тогава дадоха повод на много вестникарски статии и политически клетви за въвеждане на ред. Eто резултатите от днешна гледна точка: усетили се временно застрашени, за периода април-юни 2008 г. алкохолните компании са купили над 19 млн. бандероли – с близо 60% повече от същия период година по-рано. След като скандалът отшумя без сериозни последствия за бизнеса (които се обясняват с градските легенди, че производителите спонсорират неофициално политическите партии), за третото тримесечие на 2008 са били купени 11 млн. бандерола.За да бъде алкохолният бизнес трайно изсветлен, са нужни едновременно реална политическа воля и умни мерки за "автоматизиране" на контрола. В противен случай състоянието на перманентна акция, в което се намират митническите служители от месеци, ще излиза твърде скъпо на данъкоплатците.

Агенция "Митници" опитва да разработва и системни мерки. В началото на годината беше въведена нова наредба за контрол и измерване на акцизните стоки. Според нея компаниите, които дължат някакъв вид акциз (за алкохол, вино, цигари, горива), имат срок от три месеца, в който трябва да инсталират уреди за измерване. В случая с алкохола уредите ще са на входа и на изхода, тоест ще се отчита какво количество спирт влиза, колко алкохол излиза и дали след преизчисление двете количества съвпадат. Данните ще отиват директно в компютърната система на митниците, където ще се обработват, следят и анализират.

Само че наредбата има няколко проблема, които има опасност да я компрометират като цяло и дават повод да бъде атакувана. Преди всичко тя важи за тези, които произвеждат легално и доброволно монтират измервателни уреди, но не обхваща знайните и незнайни селски казани, които произвеждат ракия на черно. Поставяйки всички под един покрив - както производителите на твърд алкохол, така и винопроизводителите, за които акцизната ставка е нула, регулацията въвежда излишни свръхограничения. Наредбата има и технически недостатъци: тя поставя изисквания, които не съответстват на реалния производствен процес - примерно не е помислено как да разграничи дали през датчика минава алкохол или вода за миене в случаите, в които инсталациите се налага да бъдат почиствани.

Колко дълго

Ако все пак допуснем, че това правителство е твърдо решено да се справи с фалшивите бандероли, има още няколко неща, които биха помогнали. Преди всичко техническите неуредици във въпросната наредба да бъдат поправени. Отделно универсален помощник на честните правителства е прозрачността. Ако Агенция "Митници" най-после направи публични данните за постъпленията от акцизи по видове алкохол и производител, резките движения в приходите подобно на пролетта на 2008 ще бъдат подложени на повече въпроси от публиката. Има и други добри идеи – например, ако бъдат хванати  бутилки с фалшив бандерол, лицензът на производителя да бъде отнет. Което ангажира и за повече прозрачност на резултатите от проверките.

Ако пък натискът над нелегалното производство е само конюнктурен и без реално желание за промяна, това ще се разбере сравнително бързо.


от Зорница Маркова

източник:капитал.бг
Къде е ракията?


Тагове:   новини,   ракия,


Гласувай:
2



1. анонимен - у мазата е, но ще качвам горе, че явно ...
16.05.2010 04:15
у мазата е, но ще качвам горе, че явно има дефицит :))))
цитирай
2. анонимен - Ракиджийницата в Първенец
16.05.2010 11:09
още ли работи? Докато тя работи нищо не са свършили от Агенция Митници. И чия собственост е тази ракиджийница? Бас държа , че някой голям държавник я крие!
цитирай
3. анонимен - обичам ракия Jack Daniels
16.05.2010 12:48
Не щеме ний богатства, не щеме ний пари а искаме РАКИЯТА на старите цени:)))
цитирай
4. watchtowerman - Помня едно официално изказване
17.05.2010 09:05
от НСБОБ през 2001г. преди Царят да стане премиер, защото не беше ясно как Сакскобургота ще "играе": Били "наблюдавали" в продължение на 10 години един нелегален канал за внос на спирт, през който, за това време, в България бил внесен 1 милион тона! - нелегален, спирт. После?! После - НИЩО... Ни коментарии, ни анализи, ни други факти за тази чутовна далавера и то само от един "нелегален" канал за спирт, а другите? Кой , как и къде реализира това огромно количество алкохол, защото не е по "силите", колкото и да е як пияч българина, да изпие толкоз спирт. Официално казва ли ти някой, аз само се догаждам...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: wallstreet
Категория: Бизнес
Прочетен: 7711364
Постинги: 1820
Коментари: 9527
Гласове: 9412
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930