Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.07.2010 21:42 - Държавата спря ремонта на 2000 км пътища
Автор: wallstreet Категория: Новини   
Прочетен: 2758 Коментари: 3 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Държавата спря ремонта на 2000 км второкласни и третокласни пътища. Строителството им се финансира от 630 млн. евро от Световната банка, Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и държавния бюджет. Причината е, че страната ни не може да осигури средствата за съфинансирането на проектите, които са около 130 млн. евро.

До момента по двата проекта, които се изпълняват от 2008 г., са усвоени над 38.5 млн. евро, показват данните на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). В същото време сроковете за усвояване на средствата изтичат съответно в края на юни 2011 г. за заема на Световната банка и в края на лятото на 2012 г.

Това е пореден удар срещу пътните компании, които имат да получават пари от държавата по договори още от миналата година. Освен това поне още година тези пътища ще бъдат в окаяно състояние.

Парите от държавни инвестиционни заеми бяха единствените средства в бюджета на АПИ за ремонт на пътища. Средствата за поддържане и текущ ремонт пък бяха намалени повече от шест пъти за последните три години - от 421 млн. лв. през 2007 г. паднаха на 65 млн. лв. през 2010 г. Това ще е трета почти нулева година за пътния бранш, след като и през тази ще се работи само по трите магистрали "Марица", "Тракия" и "Люлин".

Мярката е временна и догодина ремонтите ще продължат, ако има пари в бюджета, каза вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков. Според него няма риск да загубим парите и няма да се иска удължаване на срока на кредитите.

От българския офис на Световната банка коментираха за "Дневник", че финансовата институция добре разбира предизвикателствата, пред които е изправена България заради световната криза, и като отговорен партньор има гъвкав подход, който дава възможност за промяна на проектите в процеса на тяхното изпълнение.

Крайната цел на банката е успешно да приключат ремонтите на 450 километра пътища, заложени в проекта, коментираха от Световната банка. От Европейската инвестиционна банка не бяха открити за коментар.

Пътищата бяха един от основните приоритети на правителството на Бойко Борисов. През пролетта премиерът дори лансира идеята за пренасочване на допълнителни 1 млрд. евро от европейските програми за ремонт на пътищата.

Правителството дори поиска допълнителен кредит от ЕИБ, за да може да осигури съфинансирането на пътните проекти по оперативните програми. Тогава представители на банката неофициално коментираха, че България не може да усвои отпуснати вече заеми, а иска нови.

Регионалният министър от правителството на Станишев - Асен Гагаузов, в началото на 2008 г. обещаваше, че годината ще бъде рекордна с ремонт на 2000 км пътища, след като бъдат усвоени заемите от двете международни финансови институции. Търговете обаче се забавиха заради скандала с бившия шеф на пътния фонд Веселин Георгиев заради конфликт на интереси и последвалите смени в ръководството на фонда.

Магистрали или ремонт на пътища

- този въпрос е трябвало да реши министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев при актуализацията на бюджета, разказаха запознати с прекратяването на процедурите за ремонт на пътищата. В началото на мандата Плевнелиев обеща да построи три магистрали - "Люлин", "Тракия" и "Марица", и така е взел това решение.

Вчера министър Плевнелиев не беше открит за коментар. Началникът на управителния съвет на АПИ Божидар Йотов също не си вдигаше мобилния телефон. Той е изпратил писмата миналата седмица до фирмите, с които ги е уведомил за спирането на пътните ремонти.

"Въпросът е защо спираме "Транзитни пътища 5" и парите от Световната банка. Сега реално бизнесът може да строи само лот 2, 3 и 4 от магистрала "Тракия" и другата магистрала "Марица", коментира Румен Йовчев, председател на браншова камара "Пътища".

Той допълни, че не трябва да се радваме, че строим най-евтините магистрали, защото невинаги ниската цена е гаранция за успех. Йовчев припомни, че магистрала "Люлин" вече се е оскъпила с 80 млн. евро, а Дунав мост 2 - със 100 млн. евро. (не съм сигурна дали е евро)

Две са възможностите пред компаниите - прекратяване на договорите или при наличие на пари в бюджета за 2011 г. да продължат през пролетта на следващата. Това е посочил Йотов в писмото до фирмите, съобщиха от компаниите.

По програмата "Транзитни пътища 5", която се финансира с пари от ЕИБ, са спрени 15 проекта, от които 6 са в строителство, а 9 с избрани изпълнители, но ремонтът на пътищата не е започнал, казаха от АПИ. За други 7 пък още не са финализирани процедурите за избор на изпълнител. По проектите, финансирани с пари от Световната банка, са спрени всичките 9 лота за ремонт.

Ремонтът на някои от пътните отсечки е пред завършване, а по други продължава да се работи. Трети компании обаче са спрели работата след получаване на писмата от АПИ. Това показа допитване на "Дневник" до фирмите. Някои от компаниите тайно се надяват, че всеки случай в АПИ ще бъде разглеждан отделно и е възможно довършването на отсечките в напреднала фаза. Експерти от АПИ обаче категорично отрекоха да съществува такава вероятност.

Някои от фирмите са получили част от парите за свършената работа, като на отделни компании дори е разплатено на 50% от стойността на договорите. Други компании обаче твърдят, че по "Транзитни пътища V" не са взели нито лев. Плащанията по тази програма са спрели с идването на власт на правителството на Бойко Борисов, твърдят от фирмите.

Протестите почнаха

Протестите против спирането на ремонтите вече започнаха. Жители на Алфатар вчера следобед настояха за ремонт на първокласния път от Силистра за Шумен с отклонение за Варна заради лошото състояние на пътя в отсечката през Алфатар. Пътят беше включен за ремонт в програмата "Транзитни пътища V", но сега се отлага за по-добри времена. Жителите на града твърдят, че преминаващите тирове са напукали намиращите се покрай пътя около 130 къщи, предаде БТА.

В декларация, подписана от 165 жители на Алфатар и разпространена по време на протеста, се настоява до 10 август пътят да бъде преасфалтиран и да се намали скоростта на преминаващите автомобили. В противен случай жителите на града заплашват със жива верига.

От Лили Границка

източник:дневник.бг
Държавата спря ремонта на 2000 км пътища


Тагове:   новини,


Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - димо
08.07.2010 08:13
Мнах (за нещастие) преди 4 дни през прохода Риш ,такава картина може би няма и в Африка ! От Карнобат 30 км ги минах за 1 час . Изобщо пътят обслужван от ПУ Бургас е тотално разбит,докато този обслужван от ПУ Шумен беше поне закърпен и що годе добър за движение.Чудя се как по този път пътуват ТИР-ове?
цитирай
2. анонимен - нещастници
08.07.2010 11:55
Пътя между Елхово и Ямбол от 15 години не става за нищо в последните години е в трагично състояние всички товарни автомобили пътуващи от ГКПП Лесово за петолъчката минават по него много хора се надяват че все някога ще започне ремонта на отсечката и ще сбършат мъките им,но напразно оказа се че някой бил откраднал парите за ремонта и сега такъв не се очаква (МИЛИ ГРАЖДАНИ ПЛАЩАЙТЕ СИ ВИНЕТКИТЕ И НЕ МРЪНКАЙТЕ) за да има какво да крадат политиците и фирмите които са отговорни за ремонта на пътищата в страната (НЕКА ЗАЕДНО ИМ ПОДАДЕМ РЪКА ДА СИ ПОСТРОЯТ ХОТЕЛИТЕ НА МОРЕТО)
цитирай
3. анонимен - kukoto
08.07.2010 14:28
Много лесно е да се даде съвет ,че ремонтите ще продължат догодина, ако има пари. Това е като онази приказка- тате ще ти купи колело ама друг път. На практика това означава фалит на фирмите заети с тези ремонти или поне на част от тях.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: wallstreet
Категория: Бизнес
Прочетен: 7711646
Постинги: 1820
Коментари: 9527
Гласове: 9412
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930