Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.08.2014 23:02 - Етапи на изграждане на е-Управление
Автор: lyuboblagoev Категория: Технологии   
Прочетен: 955 Коментари: 0 Гласове:
0



 Изграждането на е-Управление закъснява, харчат се огромни суми, непрекъснато се обявяват постижения, които реално ги няма, от което чувствителността на обществото ни към тази тема прогресивно нараства. Ясно е, че трябва да се извърши цялостна реформа в изпълнението на този мащабен проект и това изпълнение да бъде подчинено на технологичната логика.

А тя не обещава бързи резултати.

Едва ли обществото ни ще бъде достатъчно търпеливо.

Едва ли политиците ще устоят на натиска и няма отново да започнат да обещават бързи резултати.

И тогава ще се повтори това, което вече се случва 4-5 години.

 

Ето защо е добре повече да се говори за огромния обем работа, който предстои да се извърши. Може би така ще намалим обществения натиск и вероятността за вземане на неправилни политически решения.

 

1.    е-Управление като обект на планиране, управление и контрол

Изграждането на е-Управление е мащабна задача, общите характеристики на която са:

v  Трябва да се промени функционирането на над 120 000 работни станции и няколко стотин сървъра в администрациите

v  Трябва да се промени начина на работа на над 120 000 служители в администрациите

v  Трябва да се (до)изгради програмната поддръжка на над 250 регистрови структури

v  Трябва да се променят Вътрешните правила на над 650 администрации

v  Трябва да се изградят над 15 000 дефиниции на понятия, данни и процеси и да се извърши тяхното вписване в Регистровия масив на е-Управление

v  Трябва да се създадат, впишат в Регистровия масив на е-Управление и внедрят над 3000 унифицирани дефиниции на административни услуги, заявявани с хартиени документи

v  Трябва да се създадат, впишат в Регистровия масив на е-Управление и внедрят над 3000 е-услуги

 

Успешното изпълнение на такава широко мащабна и сложна задача изисква да се осигури оптимално планиране, управление и контрол. Основа на това е:

Ш  Ясно разграничаване на дейностите по създаване на ресурси на е-Управление на национално ниво от ресурсите, създавани по места в звената на държавната администрация, в областните и общинските администрации

Ш  Въвеждане на етапност в изграждане на ресурсите на е-Управление в администрациите

 

Практиката от направеното до сега в администрациите показа, че липсата на дефинирани етапи на изграждане на ресурси на е-Управление в администрациите доведе до:

·   Липсата на ясно дефинирани етапи не позволи да се извърши правилно планиране на изграждането на е-Управление в администрациите

·   Липсата на планиране, на базата на ясно дефинирани етапи не позволи да се извършва ефективно управление и контрол на изграждането

· Така създадената неяснота около планирането, управлението и контрола на изграждането на е-Управление попречи на обществото да упражнява контрол и да е наясно, кога и какви използваеми резултати ще получи от вложените усилия и пари, като в крайна сметка не получи такива

·  Постигнатата ефективност на ИКТ-инвестициите в публичния сектор е ужасяващо ниска!

 

2.    Етапи на изграждане на е-Управление в администрациите

Дефинирането на етапи е извършено не само за да се постигне решаване на посочените по-горе проблеми, но и с цел да се постигне:

·         Добро планиране, управление и оценка на постигнатото с работата по е-Управление, която се провежда в конкретна администрация

·         Добро планиране, управление и оценка на постигнатото с работата по е-Управление, която се провежда в администрациите от сектор на държавното управление или на територията на дадена област

·         Добро планиране, управление и оценка на постигнатото с работата по е-Управление, която се провежда на национално ниво

·         Ясно представяне на крайните продукти от изпълнението на етап и ползата за гражданите и фирмите от тяхното създаване

 

2.1. Етап 1: е-Администрация

На този етап се създават и влизането в експлоатация бележи приключване на етапа чрез работещи ресурси, както следва:

1)    Внедрена АИС, изпълняваща изискванията на ЗЕУ при изпълнение на услуги заявявани на хартия, но с обработка на информацията в електронна форма

2)    Създадени и въведени в АИС, със съответните вписвания в Регистровия масив на е-Управление описания в следните номенклатури:

a. Ведомствена номенклатура на видовете документи (ВНВД)

b.  Ведомствена номенклатура на услугите и процедурите (ВНУП)

c.   Ведомствена номенклатура на етапите по услуги и процедури (ВНЕУП)

d. Изградени връзки към Ведомствена номенклатура на схемите за съхранение на документи

3)    Обучен персонал за работа с АИС

4)  Обучен персонал за изпълнение на услуги и процедури заявявани с хартиени документи със средствата на АИС под управление на описанията във ВНУП и в съответствие с описанията на видове документи във ВНВД

5) Създадени нови Вътрешни правила на базата на процедурните описания във ВНУП и описанията на видовете документи във ВНВД

6) Работещ процес на контрол на спазване на прилагането на създадените Вътрешни правила

 

Резултати за гражданите и фирмите от реализацията на Етап 1:

·   Рязко подобрено качество на административното обслужване

· Максимална прозрачност в работата на администрациите- заявителите имат online достъп до преписката по заявената от тях услуга и могат да упражняват ефективен контрол

·   Максимално информираност чрез осигуряване на Интернет достъп до унифицираните описания във ВНУП на административните услуги

·   Създадени условия за превенция и контрол от страна на ЦППКОП на предпоставки за корупция, чрез ефективен анализ на представянето в унифициран вид на организацията на административната дейност

 

2.2. Етап 2: Интегрирани администрации

На този етап се създават и влизането в експлоатация бележи приключване на етапа чрез работещи ресурси, както следва:

1)    Надградени АИС в администрациите с ресурси осигуряващи съгласно изискванията на ЗЕУ изпълнението на следните функции:

a. Обмен на документи през ЕСОЕД чрез извършена интеграция на АИС с Комуникационния клиент на ЕСОЕД

b. Приемане на е-документи през Уеб, през ЕСОЕД, от електронна поща и от физически носител

c. Създадени програмни модули към АИС, изпълняващи машинно допустими обработки по етапи в състава на стандартния набор е-услуги

2)    Създадени, регистрирани в Регистровия масив на е-Управление и въведени в съответните номенклатури описания на електронни документи и електронни услуги от стандартния набор, който включва следните е-услуги:

a. Заявяване и приемане на списъка с регистрираните участници в ЕСОЕД-обмена

С изпълнението на тази е-услуга се осигурява поддръжката на обмена на документи през ЕСОЕД в условията на непрекъснато променящ се набор от участници в обмена.

b.    Приемане и начална обработка  на е-документ „Контейнер за пренос“

С изпълнението на тази е-услуга се осигурява обмена на неструктурирани документи между администрациите.

c.    Предоставяне на съдържанието на ВНВД и ВНУП

Тази е-услуга е необходима на Портала на ДА, за да може да осигурява достъп до реално предлагани услуги от конкретна администрация.

d. Предоставяне на количествени данни за изпълняваните и за изпълнените услуги от конкретна администрация

Тази е-услуга е необходимо във връзка със събиране на статистически данни за обема на изпълнените услуги, независимо от формата на тяхното предоставяне

 

Резултати за гражданите и фирмите от реализацията на Етап 2:

·   Подобрено качество на работа на администрациите като цяло

·  Повишена функционалност и информативност на Портала на ДА

·   Подобрени условия за превенция и контрол от страна на ЦППКОП на предпоставки за корупция, чрез разширяване на обхвата на анализ на организацията на административната дейност, представена в унифицирана форма

 

2.3. Етап 3: Отстранени „приложени документи“, чрез внедряване на вътрешно административни електронни услуги

На този етап се създават и влизането в експлоатация бележи приключване на етапа чрез работещи ресурси, както следва:

1)   Доставчиците на вътрешно административни е-услуги са създали, регистрирали в Регистровия масив на е-Управление и въвели в съответните номенклатури на техните АИС описания на електронни документи и вътрешно административни е-услуги

2)    Ако изпълнението на вътрешно административни е-услуги е свързано с поддръжка на регистрови данни, то програмната поддръжка на съответните регистри е надградена с оглед осъществяване на нейната интеграция с процедурната поддръжка в АИС

3) Създадени са съответните ресурси за достъп в машинно четим вид до поддържани от администрациите данни, включително и от регистров тип 

4) Създадени са програмни модули към АИС на доставчиците на вътрешно административни е-услуги, изпълняващи машинно допустими и реализуеми обработки по етапи на тези услуги

5) Доставчиците са извършили тестване на изпълнението на така създадените ресурси за изпълнение на разработените вътрешно административни е-услуги

6)   Доставчиците на вътрешно административни е-услуги са внедрили изпълнението на тези е-услуги, които предоставят данни, съдържащи се в издавани хартиени документи, играещи ролята на „приложени“ при изпълнението на други услуги

7)    Доставчиците на услуги, използващи тези приложени документи са преработили описанията на заявяваните на хартия услуги във вид, в който не се изискват приложени документи, а необходимите данни се получават чрез предоставяните вътрешно административни услуги

8)    Доставчиците на услуги „без приложени документи“ са създали програмни модули към техните АИС за заявяване и обработка на резултата от изпълнени вътрешно административни е-услуги, заместващи приложените документи

9)    Доставчиците на услуги „без приложени документи“ са извършили цялостно внедряване на новата версия на предоставяните от тях услуги, при заявяването им на хартия, но без прилагане на допълнителни документи

 

Може да се счита, че този етап няма конкретен край, защото с развитие на законодателството ще се регламентира поддръжката на нови видове данни, които ще трябва да се обменят чрез вътрешно административни е-услуги.

 

Резултати за гражданите и фирмите от реализацията на Етап 3:

·   Подобрено качество на работа на администрацията като цяло

·   Рязко намалена административна тежест, поради отпадането на подаването на допълнителни (приложени) документи към заявление за услуга

·   Създадени условия за поява на най-различни мобилни и Уеб-приложения, които предоставят разнообразни информационни услуги, с използване на осигурения достъп до информация в машинно четим вид

                                                                   

 

2.4. Етап 4: Е-услуги към граждани и фирми

На този етап се създават и влизането в експлоатация бележи приключване на етапа чрез работещи ресурси, както следва:

1) Администрациите са създали, регистрирали в Регистровия масив на е-Управление и въвели в съответните номенклатури на техните АИС описания на електронни документи и предоставяните от тях е-услуги

2)    Администрациите са създали програмни модули към техните АИС, изпълняващи машинно допустими обработки в етапи по е-услуги

3) Администрациите са извършили тестване на изпълнението на така създадените ресурси за изпълнение на разработените е-услуги

4) Администрациите са извършили обучение за изпълнение на дейностите по контрол и съпровождане на машинната обработка в съответните етапи от е-услуги

 

Може да се счита, че и този етап няма конкретен край, защото с развитие на законодателството ще се регламентира предоставянето на нови видове  е-услуги.

Независимо от това, създаването на необходимите ресурси за предоставяне на наличните в момента е-услуги може да се счита за символичен завършек на създаването на българското е-Правителство.

 

Резултати за гражданите и фирмите от реализацията на Етап 4:

·   Подобрено качество на работа на администрацията като цяло

·   24-сов достъп до е-услуги, предоставяни от всички държавни, областни и общински администрации, с всички произтичащи от това ползи

·   Рязко намаляване на предпоставките за корупционни действия, чрез максимално елиминиране на човешкото участие при изпълнение на услуги

·   Рязко намаляване на административната тежест чрез използване на е-услуги

 

2.5. Етап 5: е-Управление в различните му форми

На този етап ще се създават нови е-ресурси, с които ще се „електронизират“ специфични тематични области- Здравеопазване, Образование и т.н. Тази електронизация ще се базира на вече създадените и предоставяни е-услуги. Нещо повече, решаването на целите в тези специфични области може да доведе до създаване и предоставяне на нови видове е-услуги.

Заедно с това ще се създават специфични е-ресурси, които ще имат регистрови, портални и други функции.

Общото във всички самостоятелни проекти за изграждане на компоненти на е-Управление е, че работата по тях ще се извършва в съответствие с изискванията за оперативна съвместимост и наличните ресурси за достъп до данните на администрациите чрез предоставяните от тях е-услуги.

 

Резултати за гражданите и фирмите от реализацията на Етап 5:

· Подобрено качество на целия обществено икономически живот

·  Улеснено изпълнение на различни ежедневни дейности

·   Повишено качество на живот на гражданите

· Създадени условия за постигане на максимална ефективност на фирмената дейност

 

3.    Изграждане на ресурси на е-Управление с национално покритие и връзката им с етапите на изграждане на е-Управление в администрациите

Изграждането на е-Управление изисква създаването и поддържането на голям брой ресурси, които са скрити за потребителите на преките ползи от въвеждане на е-Управление. Тези ресурси имат национално покритие, тоест използват се от всички администрации и от всички участници в изграждане на е-Управление.

Те могат да бъдат обособени в две инфраструктури, както следва:

3.1. Инфраструктура за установяване и поддържане на Семантична оперативна съвместимост (ИСОС)

Тази инфраструктура осигурява:

1)    Поддържане и използване на Национално хранилище на дефиниции на понятия, данни и процеси

Създаваните дефиниции ще се съхраняват в Регистровия масив на е-Управление. Те ще бъдат достъпни за всички, които участват в изграждане на е-Управление.

В Регистровия масив ще се отразяват и данни осигуряващи ефективен контрол на спазването на изискванията за Семантична оперативна съвместимост.

2)   Услуги по вписвания да дефиниции на понятия, данни, процеси и факти, осигуряващи контрол на спазването на изискванията за Семантична оперативна съвместимост

3)  Hosting- услуги по съхраняване и осигуряване на достъп до създадени ИКТ-ресурси с цел многократното им използване (reusability) при гарантирано спазване на изискванията за Семантична оперативна съвместимост

4)   Условия и средства за въвеждане на максимална унификация на представянето на всички елементи на обществено икономическия живот в нашата страна

 

Самото създаване и работата на ИСОС ще бъде извършено на три етапа:

A.   Създаване на базови дефиниции на понятия, данни и процеси, касаещи работата на ИСОС и създаване на тяхна основа на нормативен регламент за установяване и поддържане на Семантична оперативна съвместимост

Продължителността на този етап е 4-6 месеца.

 

B.   Създаване на ресурси и подготовка на специалисти за обслужване на дейностите по установяване и поддържане на Семантична оперативна съвместимост

Продължителността на този етап е също около 4-6 месеца.

 

C. Изпълняване на дейностите по установяване и поддържане на Семантична оперативна съвместимост, като интегрирана част от останалите дейности по изграждане на е-Управление

Това е устойчив процес, който съпътства/обслужва всички дейности по създаване и бъдещо развитие на ресурси на е-Управление.

 

3.2. Инфраструктура за ресурсно осигуряване предоставянето на е-услуги (ИРОЕУ)

Тази инфраструктура предоставя услуги, част от които не са „административни е-услуги по смисъла на ЗЕУ“ и имат специфично технологично предназначение.

Предоставяните от инфраструктурата услуги са както следва:

1) Услуги за комуникационна свързаност между администрациите и с потребителите на услуги от неправителствения сектор

2)    Услуги по обмен на е-документи- това са услугите, чрез които може да се представи ЕСОЕД в схемата за интеграция на администрациите

3)    Услуги за поддръжка на единно време




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: lyuboblagoev
Категория: Технологии
Прочетен: 77743
Постинги: 37
Коментари: 24
Гласове: 9
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930