Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.01.2010 08:30 - Има ли корупция в Стопанската академия "Димитър Апостолов Ценов" в Свищов?
Автор: wallstreet Категория: Лични дневници   
Прочетен: 7544 Коментари: 5 Гласове:
3


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Прочетете двете статии и интервюто в Дневник с ректора на Стопанската академия "Димитър Апостолов Ценов" в Свищов,доц. Величко Адамов и вие ми кажете,има или няма корупция в тази институция.
То аз все се учудвам от какво ли не и все си казвам,че няма какво повече да ме учуди в България,но явно съм избързал с изводите си....





Бизнесът на доцентите

В събота миналата седмица в. "Труд" съобщи, че прокуратурата и Националната агенция за приходите са започнали разследване на няколко български дружества и техните ръководители по подозрение, че са участвали в схема за пране на пари на Маргините. Миноритарни съдружници и управители на тези компании са преподаватели от Стопанската академия. Ректорът й Величко Адамов също е бил в ръководството на разследвано дружество, но вече го е напуснал.

Източници от НАП заявиха, че разследване се води и срещу доц. Адамов, но все още е в начална фаза и до момента няма данни за нарушения.

Справка в търговския регистър показва, че ректорът на академията доц. Величко Адамов е бил съдружник и управител на дружеството "Юнивърс къмпани" ООД, като в него е държал 0.2% от капитала. 99% са собственост на офшорката "Самак инвестмънт", която е регистрирана в Невада, САЩ. Същата компания държи същия дял и в дружеството "Бета трейдинг корпорейшън" ООД. Там съдружник с 0.2% и управител е доц. Васил Захариев от катедра "Финанси и кредит", от която е и доц. Адамов, преди да стане ректор.

Отново от регистъра става ясно, че дейността на двете дружества включва инвестиции в недвижими имоти. Те притежават съответно 15% и 10% от пенсионно-осигурително дружество "Бъдеще".
Справка от имотния регистър показва, че "Бета трейдинг корпорейшън" е купила през 2005 г. имот в София от боса на "ВАИ холдинг" Георги Илиев (убит същата година) и съпругата му Мая Илиева. Дружеството е купило поземлен имот и от малолетните Йоанна Бонева и Милчо Бонев, които са деца на убития през 2004 г. Милчо Бонев-Бай Миле, част от структурата на СИК.

Заместник-ректорът на висшето учебно заведение Андрей Захариев е едновременно управител и миноритарен съдружник в "Деруик асет мениджмънт България", чийто мажоритарен собственик е друга офшорка - "Деруик асет мениджмънт", регистрирана в щата Делауеър. В Невада е регистрирана и офшорката "Клан асет мениджмънт", която притежава мажоритарния дял от "Голдън юниън" ООД, чийто управител и миноритарен собственик е доц. Стефан Симеонов, също от катедра "Финанси".

"Деруик асет мениджмънт България" е собственик на голям брой имоти в София. Сред тях са сградата на ул. "Джеймс Баучър" 87, където се помещава застрахователната компания "Бул инс". В същата сграда през 2004 г. беше взривен Стоил Славов от групировката СИК.
"Голдън юниън" пък обитава друга сграда на "Деруик", на ул. "Любляна" 5.

Един и същ счетоводител - Алексей Гудев, чрез фирмата "Брод 2000" обслужва "Деруик асет мениджмънт", "Бета трейдинг корпорейшън"и "Юнивърс къмпани". Той самият е възпитаник на Стопанската академия и състудент на Красьо Черния. Гудев води счетоводството още на "Файненшъл консулт" ООД, чието имущество е запорирано от комисията "Кушлев". 99.5% от тази компания притежава офшорката "Куик летс".

Тя е регистрирана на един и същ адрес в Делауеър с "Деруик асет мениджмънт", регистрацията и на двете е направена от адвоката Стивън Робинсън. Другите съдружници на "Куик летс" във "Файненшъл консулт" са Мария Маринова - съпруга на Големия Маргин, и Ирена Атанасова - вдовица на Димата Руснака. Дружеството е регистрирано на един и същ адрес с "Юнивърс къмпъни", чийто управител и акционер е бил ректорът Адамов.

Дружеството е било инвеститор в хотел "Синята перла" в Слънчев бряг. По експертни оценки строежът му струва най-малко 15 млн. лв. В имотния регистър обаче липсват данни за учредена ипотека от компанията, с която да се финансира проектът. Ректорът на свищовската Академия Величко Адамов също не посочи източник на капитали за строителството.
Източник:Дневник.бг





Академични потайности

На пръв поглед Стопанската академия "Димитър Апостолов Ценов" в Свищов изглежда като всяко едно висше учебно заведение - студентите си гледат къде следването, къде купона, спокойни преподаватели се разхождат по коридорите. Нищо не подсказва, че прокуратурата и Националната агенция за приходите разследват група преподаватели, включително и представители на академичното ръководство, за пране на пари.

Нито че ректорът на академията доц. Величко Адамов се оказа доста близък със скандалния лобист в съдебната власт Красимир Георгиев, добил известност като Красьо Черничкия. Нито че студентите са изнудвани да купуват само нови учебници и помагала.

Всички тези неща са от години, но избиха на повърхността едва напоследък. Една от причините може би е битката между ректора доц. Адамов и неговите сподвижници, които доминират в академичното ръководство, и група преподаватели, които сами се определят като дисиденти.

Списъкът с обвинения към ректора и сподвижниците му е дълъг - използване на университетските позиции за частни бизнес интереси, потискане на всеки опит за противно мнение на студенти или колеги преподаватели, репресии над инакомислещите чрез претоварване на графика с лекции, възпрепятстване на научната им дейност и т.н..

"Според графика, който ръководството ми представи, трябваше да преподавам 48 часа в денонощието", каза пред "Дневник" доц. Марияна Асенова. Тя заедно с доц. Емил Михайлов, гл. ас. Бисер Кръстев и гл. ас. Георги Георгиев, всички от катедра "Финанси и кредит", са сред основателите на сдружение "За европейско развитие във висшето образование и борба с неакадемични практики и плагиатство".
Най-сериозното им обвинение срещу академичното ръководство е, че принуждават студентите да купуват само първа ръка учебници и имат финансова полза от това. По официални данни в Свищовската академия учат 15 200 студенти, а това генерира оборот от близо 400 хил. лв. според приблизителните сметки на доц. Михайлов.

Според студентски сигнали, с които и "Дневник" разполага, дори е разработен механизъм, който ограничава възможността да се купи учебник втора употреба и по този начин гарантира постоянен и сериозен пазар на новите. Схемата е следната - задачите и казусите, които се възлагат на изпитите, са публикувани на последните страници на учебниците или в учебните помагала. По време на следването при възлагането на семестриални задачи преподавателите не само вписват в учебника уникалните параметри на типовата задача за съответния студент, но и се подписват на определена страница. Така, ако видят подписа си, ще е ясно, че студентът си е позволил да купи учебник втора ръка. И ще си плати за това с двойка.

От сдружението обясниха, че с тези "задължения" се разминават задочните студенти, но редовните и особено тези от специалност финанси не могат да се измъкнат. Оттам предоставиха и текста на студентска петиция до премиера, министъра на образованието и еврокомисаря по образованието, подписана поне от 130 души.

В нея се казва: "Не желаем да бъдем изнудвани и задължавани да закупуваме скъпите учебници и помагала, издавани от ректора и други преподаватели." "Сигурно пак е нещо, организирано от тях (сдружението - бел.ред.), но има и доста петиции в моя полза. Тези студенти трябваше да дойдат при мен да си подадат петицията, защото не могат да ме обвинят нито като преподавател, нито като ректор", беше коментарът на доц. Адамов.

Иначе по казуса становището на академията е, че никой не е принуждавал студенти да купуват учебници и не ги е "късал" затова, че не купуват. "Ако е имало такъв случай, то оплакване не е било подавано", каза доц. Адамов. Подобни оплаквания обаче фигурират на сайта www.paste.hit.bg , който се поддържа от бивши възпитаници на академията. Оплаквания е имало и на форума в сайта на самата академия до 2007 г. Тогава ректор става Величко Адамов, а във форума на академията вече се влиза само с факултативен номер и винаги се знае кой изказва мнението. След въвеждането на новата система коментарите рязко падат, обсъжданите теми също.

Според доц. Адамов това се прави, за да не се пускат анонимни клевети, по които после да се изписват куп обяснения. Затова той отказа да коментира и анонимните сигнали, подадени на "Дневник". Същата е целта на заповедта, че не могат да се правят проучвания на студентското мнение без разрешението на ректора.

Несъгласните с тези практики преподаватели открито се противопоставят едва в края на 2008 г. Повод за това е конфликтът, който възниква при избора на председател на общинския съвет в Свищов. Доц. Емил Михайлов и гл.ас. Бисер Кръстев, които са общински съветници на ГЕРБ, обясняват, че са отказали да подкрепят фаворита на Величко Адамов за председател на общинския съвет. "Величко ме привика и каза, че академията е над общината и политиката, затова трябва да гласувам за доц. Стоян Проданов", разказва доц. Емил Михайлов.

Освен преподавател в академията Стоян Проданов е изпълнителен директор на застрахователната компания "Бул инс", а като общински съветник е избран от листата на СДС. "Величко ми каза: "Хвърляй си тогата", когато разбра, че гласуваме за нашия кандидат Иван Харалампиев", допълва историята си Михайлов
.

За спора потвърди и ректорът на академията, но определи твърденията на колегите си като "свободни съчинения". "На никого не мога да диктувам какво да прави или да не прави. Да, конфликтът тръгна оттам, но това съм го забравил и не ме интересува", каза Адамов. Основателите на сдружението твърдят, че именно след сформирането му срещу тях започват "репресии" (претоварени графици за преподаване и т.н.) от ръководството на академията, където по думите им Величко Адамов е консолидирал ядро от верни хора.

Най-близки до него били заместник-ректорът доц. Андрей Захариев (който бе сред присъстващите преподаватели на разговора на "Дневник" с ректора), Стоян Проданов и доц. Пламен Пътев. Андрей Захариев е бивш председател на общинския съвет в града и настоящ съветник от СДС, председател на икономическата комисия към общинския съвет.
Източник:Дневник.бг



Ректорът за офшорките: Сключих договор с един американец, оттам нататък не ме интересува

20 януари, 12.30 ч. На уговореното от "Дневник" и "Капитал" интервю с ректора на Стопанската академия идват доц. Величко Адамов и още десет преподаватели и членове на академичното ръководство. Някои от тях се включват в отговорите на ректора. Публикуваме част от интервюто, което продължи два часа.

Доцент Адамов, в няколко публикации се споменава, че вие сте организатор на схема за пране на пари на Маргините с участие на преподаватели от академията. Какъв е вашият коментар?

- Намирам ги като смешни, тенденциозни, наивни. Аз съм финансист и познавам много добре законите и правилата на играта. Всички операции на тези дружества са в регистри. Още по-абсурдно е, че точим пари от Стопанската академия, за да ги перем в тези фирми. На тях им се правят много ревизии. Плащаме данъци. Това, че парите идват от офшорки, не е незаконно. Това са пари, които идват в България и създават поминък. Аз мисля, че те са подпомогнали нашата икономика и никого не сме ощетили.
Освен това, когато станах ректор, аз се оттеглих.

А каква беше вашата роля в "Юнивърс къмпани"?

- Няма нищо тайно. Към 2003 г. станах представител на офшорка "Самак инвестмънт". Като представител на тази фирма прехвърлихме капитали в "Юнивърс къмпани" и започнахме да осъществяваме нормални сделки в страната, които бяха проверявани. Когато станах ректор, прецених, че не е добре да се занимавам с фирми, и прекратих своето участие.

Кой е собственикът?
- Кажете ми вие. Аз съм сключил договор с един американец, който се представя като собственик, и оттам нататък мен не ме интересува.

Как се казва?
- Не мога да си спомня името. Отдавна съм забравил, но това го има в регистрите и може да се провери.

Как се запознахте с него?

- Чрез юридическа кантора, която оглеждаше всички тези неща.

Как се казва кантората?

- И това не мога да ви кажа, защото съм забравил отдавна.

Хотел "Синята перла" с какви пари беше построен?

- Със собствен капитал и със заем от банки.

Тази фирма не е кредитополучател в имотния регистър и няма ипотеки или залози на имущество?
- Аз съм се оттеглил и не мога да ви дам точната информация. Вие отворете регистрите и си проверете.

Редно ли е преподаватели да осъществяват бизнес с компании, за които се знае, че са свързани по някакъв начин с подземния свят?

- Първо, аз нямам информация, че някой е свързан, но всички хора и всички преподаватели участват в управление на фирми и банки. Това законът не го забранява. Мен ме интересува какво мога да свърша, за да се обогатявам професионално.

Коментирайте моралния казус - редно ли е да излагат на риск институцията, като участват в такава дейност?

- Това е световна практика. Това не са единствените офшорни фирми. Кой може да каже кой е истинският притежател на капиталите на офшорна фирма? Защо трябва да се поставя въпрос за морал, когато това е възможно. И все пак сега, когато ни обвиняват, съм поканил тези преподаватели да излязат от фирмите.

Не говорят ли съвпаденията при регистрациите на дружествата, които се разследват, за наличието на стройна структура?
- Така е решил някой, така го е направил. Не съм го решил аз това. Това е работа на юристите. Сега като се раздухва по медиите, някой ще каже, че има сходство.

Поне вътрешноведомствено не се ли питахте как се получават тези съвпадения и дали няма връзка между тях?

- Той чак сега възниква този спор. И сега го обсъждаме и си казваме жертва на какво ще бъдат преподавателите от Стопанската академия. На това, че са искали да се проявят като професионалисти, или на нечии интереси, или на хора, които там се боричкат помежду си. Защото едва ли ние сме проблемът.

- Доц. Андрей Захариев: Може ли да коментираме и печата на диломиран експерт-счетоводител.

- Професор Михаил Динев. Печат 00003. Един от петимата най-най сред одиторите в България. Тази институция гарантира вярност и коректност на счетоводните записи по законите в България. Твърдението за пране на пари би трябвало да е от юрисдикцията на финансовото разузнаване.

Има ли натиск върху студентите да се купуват определени учебници?
- Доц. Величко Адамов: Няма дисциплини и преподаватели, които задължават студентите да си купят учебниците. Но как може да се проведе например едно семинарно занятие без наличието на съответното методическо указание. Преподавателят влиза и казва: препоръчвам ви тези и тези помагала. Но казва: Хубаво е за учението да имате методическото ръководство, за да работим добре. Но който няма пари за учебници, ще си го преснима. Дайте един студент, който да каже, че е изнуден.

Но по телевизията се казва от човек с името си?

- Този студент дойде ли при мен? Има си ред. Защо отива в интернет, като иска правда? Правдата е тук.

Не допускате ли, че може и да има злоупотреба?

- Може и да има, защото в България има много ВУЗ-ове, но при мен няма сигнал. Министърът много често ми иска обяснения по анонимки. Ако искат да се борим всички срещу това нещо, трябва да се посочи - този преподавател ме изнуди, и ще бъде наказан.

Вярна ли е историята за подписване на учебници и късането на студенти с вече подписани учебници, защото не са си купили нови?

- При мен такава история няма. Дайте ми историята, учебника, преподавателя, подписа. Имаше един период, когато студентите сами идваха при мен да ми искат подписа като автограф. Сега вече дори автографи не даваме.

Насажда ли се страх сред студентите да изказват критика?

- Нямам такива усещания, има доста студенти, които смело си изразяват позициите.Обещавам на всеки студент - ще го пазя от гнева на съответния преподавател.

Забраната да се правят проучвания сред студентите за качеството на образованието без ваше разрешение не нарушава ли конституцията?
- Такава заповед не е издавана. Изкривено е.
- Доц.Герганов: Преподаватели се опитват да привличат студенти за защита на техни действия, които са атакуеми по закона за висшето образование. Провеждането на анкети в Стопанската академия се извършва по регламентиран ред, има си специалисти, които поставят въпросите, отговорите. Всяка година проучваме мнението на студентите за качеството на учебния процес.

Има специална структура, която извършва проучването и обобщава резултатите. Точно за да предпазим преподаватели самоволно да правят такива проучвания, сме подготвили такава заповед. Целта беше да се спре преподавател Х, който влиза и казва: Всички, които се подпишете, че академичното ми поведение е най-добро, ще получите бонуси на изпитите.

Кой е този преповавател?

- Доц. Герганов: Вижте кои са членове на сдружението и ще получите отговор.

Доц. Адамов, вие сте единственият ректор на висше учебно заведение в България, уличен в плагиатство...
- Имаше една история с моята втора докторска дисертация, която защитих успешно на едно равнище. След това комисията, икономическата във Висшата атестационна комисия (ВАК). Видях, че се опитват точно в този ресор да ме вкарат, и си изтеглих документите. За мен това е прекратена процедура и не смятам, че с нещо съм ощетил който и да е и виждате, че съм се отказал да получа тази втора докторска дисертация.
В Стопанската академия никога не е пристигало такова становище на президиума на ВАК.

Разполагаме с копие от заключенията на комисията, че има ползване на пасажи, преписани, без да се цитират източниците?
- Проф. Камен Каменов: Аз съм член на икономическата комисия към ВАК, но не в този период. Икономическата комисия е само едно равнище. Крайната констатация е на президиума, но крайната процедура още не е завършена.

- Доц. Адамов: Тук е мястото да кажа, че аз попаднах в мелницата ВАК. Много хора си разчистиха здраво сметките с мен. Разбрах за какво става дума. Това беше един професор, който ми се сърдеше, че не съм го подкрепил да стане ректор. Но цялата история е, че аз съм жертва на тази мелачка на души и хора, наречена ВАК. Аз смятам, че съм постъпил правилно, изтеглил съм си документите. Няма решение на президиума на ВАК и с нищо не съм нарушил законите на държавата.

Защо не довършихте процедурата в президиума на ВАК?
- Защото видях, че няма настроение и че никой не ме слуша. Аз пиша фермани и обяснявам къде съм цитирал.

От Иван Михалев, Капитал
Стефан Антонов, Дневник


Източник:Дневник.бг


Тагове:   академия,


Гласувай:
3



1. анонимен - Оооооо дааааа
22.01.2010 09:04
Оооооо дааааа
цитирай
2. анонимен - този Адамов още ли е ректор?!
22.01.2010 10:12
Икономическият Институт в Свищов е с име и история..то и в УНСС имаше сканадал и го покриха..но поне изгониха доцента
цитирай
3. hazelnut - Ако е за последния скандал, не беше ...
22.01.2010 12:04
Ако е за последния скандал, не беше доцент. Пък и без това никаква не я вършеше...
Иначе корупцията е навсякъде
цитирай
4. анонимен - бг образование е пагубно за умните
22.01.2010 13:21
ето ти го ВАК ! прав е Игнатов...
образованието е страхотна корупционна схема и не само в Свищов..повсеместно се купуват изпити и никакви знания не се придобиват.

а по принцип бизнесът в Европа с офшорките не е забранен ...и оттам тия увъртания
цитирай
5. анонимен - Оставете хората на мира!
01.02.2010 16:56
Академията е училище, с което се гордее страната ни и това дразни доста хора. Цялата работа е да се опетни Академията и хората, които я издигат. Явно целта на това псевдосдружение е - стани, за да седна аз. Трябва някой да спре тези сплетници и да си оставят Адамов спокойно да си ръководи. Той е човек с опит и знания, трябва да се примирят с този факт. Така създават само суматоха и пречат на студентите да учат спокойно. Ани Алексиева - студентка
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: wallstreet
Категория: Бизнес
Прочетен: 7716875
Постинги: 1820
Коментари: 9527
Гласове: 9412
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930